A „Tartály” projekt
Amikor egy visszatérő kedves partnerünk megkeresett ezzel a feladattal még nem gondoltuk, hogy mennyire bonyolult lesz, pedig sok gépet, csomagoltunk már.
Méreteit tekintve nem különösebben nagy, 9 méter hosszú, 3,5 méter átmérő és 14 tonna. A gépcsomagolásban ezek nem kiemelkedő adatok, a tömeg főleg nem, volt már dolgunk 52 tonnával is. Az átmérő miatt ez már túlméretes szállítmány, amit felvezető autóval kell leszállítani a kikötőbe. Ez sem okoz különösebb bonyodalmat, viszont arra nagyon figyelni kell, hogy az előre megadott méretektől és súlytól felfelé semmiképp sem lehet eltérni. Ott már nincs bocsánat!

Az áru indítási helye Magyarország volt, a célállomás pedig Japán. Már az elején kikötötte a Vevő, hogy a terméken nem keletkezhet festéksérülés sem. Lássuk be, nem kis kihívás egy akkora fémdarabnál ilyen ígéretet tenni. Mindezek mellett a tartály különlegessége, hogy a belső falát szorgalmas magyar kezek 4 hónap alatt csempézték ki 1 cm x 1 cm-es kerámia lapokkal, ugyanis a tartály belseje olyan nagy hőhatásnak lesz kitéve, amit az acél önmagában csak rövid ideig képes elviselni. Konkrétan a tartály a hőerőműbe kerül majd beépítésre. Ennek a kombinációnak a sajátos természete, hogy bármilyen modern és jó a ragasztó, sajnos ütés hatására a csempék leesnek a belső falról.
Aztán a projekt rajtunk kívülálló okok miatt olyannyira elhúzódott, hogy december végén kaptuk az információt, hogy kezdhetjük a csomagolást.
A csomagolást a legapróbb részletekig (raklap, faanyag méretek, vastagságok, fóliák típusa) meg kellett tervezni előre, megrajzolni és dokumentálni, mert a végső vevő, akihez az eszköz került, minden folyamaton rajta akarta tartani a szemét. Amikor egyességre jutottunk a végső dizájn kapcsán, január közepén dermesztő hidegben kezdtük meg a raklap összeállítását a szabad ég alatt. A „raklap”, ami 35 m2 volt, elkészült állapotában több mint 2 tonnát nyomott és majdnem 4 m3 kiváló minőségű, hőkezelt fenyő faanyagot tartalmazott.
A tartály raklapra fektetése gördülékenyen ment, két daru segítségével milliméter pontosan került a helyére. Ezt követően kollégáink öt napon át hóban és fagyban, viharos szélben ácsolták egyre magasabbra a raklapot, ami a végére már inkább egy bölcsőre hasonlított mintsem raklapra. A tartály hat ponton, erős kötésekkel a raklap fő gerendáihoz lett rögzítve, valamint a kollégák körbe ácsolták magát a tartályt, nemcsak megvédve azt a külső sérülésektől, hanem kialakítva egy komplett szállítási egységet.

Még a tartály döntése előtt felhelyezett fóliák is lesütésre, lezárásra kerültek, így kezdett végleges képet mutatni a csomagunk. Itt egy picit megállnék a történetben, és szeretném részletesen is ismertetni, hogy egy olyan rövidnek tűnő részfeladat, mint a fóliázás, miért nem az. Egyrészt óriási méretekkel kell szabadban, szélben dolgozni, és ha szét nem is szakad, de nem egyszer könnyedén kitépi a lágyabb szellő is az ember kezéből a 100 m2 fóliát.
Továbbá a mechanikai védelem miatt nem csak egyfajta és nem csak egy réteg fóliát használtunk. Először is a kiálló hegyes részeket és éleket habfóliával tekertük be, hogy ne tudja kiszakítani a fóliákat. Ezt követően egy réteg laminált hab-légpárnás fólia került belső rétegnek, 2 mm-es habfólia a középső rétegnek és egy réteg laminált hab-légpárnás fólia külső rétegnek. Az egészet körbevette egy kifejezetten tengeri csomagoláshoz használatos társított fólia, amivel légmentesen lehet lezárni korrózióra hajlamos eszközöket. A csomagra került még egy óriási vízálló ponyva.
A végső fázisban felkerültek a figyelmeztető feliratok a csomagra és 8 db erősített 5 T teherbírású spaniferrel rögzítettük a gépet a raklaphoz még egyszer.
Ezzel a munkánk nem zárult le, ugyanis vállaltuk a rakodás felügyeletét, a rakodás során használt drótkötelek azonnali csomagolását miután a tartály már autóra került, mert erre még a vevőnek is szüksége lesz a leemelés során.
Az autóra rakodás napján tavaszi plusz 3 fok és egész napos áztató eső várt minket a tett helyszínén és annak ellenére, hogy nehézkesen ment a daruzás is, megoldottuk a feladatot. Megnyugtató módon tudtuk rögzíteni a mélybölcsős kamionon a raklapot, így kora este útnak indulhatott a szállítmányunk a kikötő felé.